Terug naar overzicht

Audi neemt met de A8 de leiding in het autonoom rijden terwijl anderen voorzichtig volgen

Het Duits autobedrijf Audi neemt momenteel de leiding in het autonoom of geautomatiseerd rijden op de baan. 

De nieuwe Audi A8 behoort tot Level 3 op een schaal van 5, waarbij 0 staat voor volledig manueel en 5 voor volledig geautomatiseerd rijden. Bij Level 3 kan de wagen autonoom rijden onder bepaalde omstandigheden maar de bestuurder moet de controle over het stuur kunnen nemen wanneer nodig. 

Er is dus nog altijd een zeker alertheid nodig bij wagens met een autonomie van level 3. Toch twijfelt men of de markt al klaar is voor zelfrijdende wagens. Op de meeste wegen is er toestemming nodig om autonoom te kunnen rijden. En bij Level 3 worden nog een aantal zaken in vraag gesteld: Hoe snel moet de bestuurder terug controle kunnen nemen over het stuur? Wie is verantwoordelijk tijdens het overnemen van het stuur?

Automerken zoals Toyota volgen nog niet meteen omdat ze zich afvragen wie zoveel zal betalen voor iets dat maar gebruikt kan worden in uitzonderlijke omstandigheden. De wetgeving daarrond staat namelijk nog niet op punt want het is nog niet overal toegestaan om autonoom te rijden.

Eén van de features van de Audi A8 is de traffic jam pilot. Hiermee kan men volledig geautomatiseerd rijden tot 60 km/u op een gescheiden snelweg. Audi gaat ervan uit dat tegen 2019 alle geautomatiseerde functies gebruikt zullen kunnen worden aangezien ze land per land toestemming vragen.

 

Reglementeringen

Elke regering hanteert haar eigen wet en reglementeringen, wat het er niet gemakkelijk op maakt voor de autofabrikanten. Zo kan men in Florida geautomatiseerd rijden zonder toestemming of extra verzekering, terwijl het in New York verplicht is om altijd min. 1 hand op het stuur te houden.
In Europa heeft Duitsland al een aangepaste wetgeving. Men hoopt daar dat er vanuit de Europese Unie één algemene reglementering komt zodat men zich niet moet aanpassen wanneer men telkens over een grens rijdt in Europa.

 

Grijze zone

Momenteel bevindt men zich in een grijze zone met de Level 3 wagens omdat deze deels geautomatiseerd en deels manueel zijn. Bestuurders moeten alert blijven zodat ze kunnen ingrijpen wanneer een alarm afgaat. In het autoverkeer heb je als bestuurder dikwijls maar enkele seconden om een obstakel of botsing te ontwijken. Vandaar blijven de alertheid en de reactiesnelheid van de bestuurder heel belangrijk bij autonome wagens van level 3. Een wettelijk kader voor een technologie die deels geautomatiseerd is, blijft momenteel één van de grootste uitdagingen en obstakels bij het geautomatiseerd rijden.

 

(Bron: Audi takes lead in automated driving, but others wary to follow - Reuters)